Al duizenden jaren weten we dat een massage goed voor je is. Als je er een hebt gehad nadat je hebt gefietst of hebt hardgelopen voel je hoeveel beter je spieren daarna werken en voelen. Een massage is niet langer alleen beschikbaar via luxe spa’s. Tegenwoordig wordt massagetherapie aangeboden in sportscholen, klinieken, ziekenhuizen en zelfs op luchthavens. Daarnaast zijn er tegenwoordig goede massage apparaten, waardoor je op reguliere basis jezelf kan verwennen met een massage.

Maar wat is een massage en waarom is het zo goed voor je?

Wat is een massage?

Massage is de manipulatie van de zachte weefsels van het lichaam – huid, spieren, pezen en gewrichten. Massage kan variëren van licht strelen tot diepe druk. Er zijn veel verschillende soorten massages, van sportmassages tot trigger point massages. Massage is goed om afval van zachte weefsels te reinigen, terwijl het vezelweefsel verzacht en gewrichten losmaakt.

Veranderingen vinden door het hele lichaam plaats tijdens de massage, waardoor diepe ontspanning en verlichting van pijn wordt bevorderd. Massage is goed voor ontspanning en pijnverlichting en staat erom bekend dat het kan helpen voor mensen met artritis, fibromyalgie en ontsteking. Maar wist je dat massage ook erg effectief is voor veel aspecten van de geestelijke gezondheid en voor mensen met chronische ziekten?

Waarom is een massage goed voor je?

We weten uit miljoenen subjectieve rapporten en honderden onderzoeken dat massage goed is om pijn te verminderen. Wat we tot voor kort niet hebben gerealiseerd, is waarom massagetherapie goed is. Meestal draaien onze gezondheidsdoelen om afvallen, gezond worden, meer lezen, enzovoort; iedere dag uw lichaam behandelen met een massage apparaat is een tastbaar doel dat u kunt stellen en gemakkelijk kunt bereiken. Het heeft een onmiddellijke impact op uw gezondheid.

Massage is een echte stress killer

Stress kan tonnen fysieke en emotionele symptomen veroorzaken, waaronder vermoeidheid, hoofdpijn, angst, slaapproblemen, spijsverteringsproblemen en meer. Een massage is een van de beste manieren om stress in uw leven te verminderen, ongeacht de oorzaak. Studies hebben zelfs aangetoond dat het opnemen van een massage als onderdeel van uw zelfzorggezondheidsplan stress vermindert en daarmee de symptomen die gepaard gaan met stress.

Verhogen van de bloedtoevoer

Massage verhoogt de bloedtoevoer naar de beoogde spieren, versnelt de afgifte van de voedingsstoffen die ze nodig hebben om goed te functioneren en versnelt de verwijdering van metabolisch afval dat pijn kan veroorzaken en het herstel kan vertragen. Als je overdag niet veel beweegt, wordt de bloedstroom op natuurlijke wijze verminderd, dus massage is goed voor je om alles weer op gang te krijgen.

De bloedsomloop, ook wel het cardiovasculaire systeem genoemd, is verantwoordelijk voor het transport van bloed door het lichaam, van en naar het hart. Bloed stroomt en afval wordt door dit systeem van slagaders, haarvaten, hart, lever, lymfestelsel, nieren, milt, urinewegen en aders gefilterd. Massage kan de bloedsomloop beïnvloeden door:

  • toenemende bloedstroom
  • verhoogde zuurstof
  • toenemende voedingsstoffen
  • toename van rode bloedcellen
  • het verlagen van de hartslag
  • verlaging van de bloeddruk

Bevorderen van de spijsvertering

Het maag-darmstelsel is verantwoordelijk voor de opname, vertering, voortstuwing, opname en ontlasting van voedsel en voedingsstoffen in het lichaam. Dit systeem bestaat uit de mondholte, speekselklieren, slokdarm, maag, darmen, lever, galblaas en pancreas. Massage vermindert spanning in de buik- en darmspieren, verlicht constipatie, helpt bij het elimineren van afvalstoffen en stimuleert de lever- en nieractiviteit.

Massage is goed om het maagdarmstelsel te helpen op de volgende manieren:

  • het loslaten van spanning in de buikspieren
  • het loslaten van spanning in de darmspieren
  • het verminderen van bloat, gas en krampen
  • het verlichten van indigestie
  • verbetering van de spijsvertering door peristaltiek te stimuleren
  • het vrijgeven van spijsverteringsenzymen
  • het verlichten van constipatie
  • helpen bij het elimineren van afval
  • het stimuleren van leveractiviteit
  • het stimuleren van nieractiviteit

Verhogen van het immuunsysteem

De reden waarom massages stress verminderen, is omdat massages het cortisolniveau in uw lichaam daadwerkelijk verlagen. Cortisol is een stresshormoon dat de natuurlijke ‘killercellen’ van uw lichaam vernietigt, cellen die verantwoordelijk zijn voor het voorkomen en bestrijden van ziekteverwekkende pathogenen. Wanneer u het cortisolgehalte in uw lichaam verlaagt, krijgt uw lichaam meer killercellen, waardoor uw immuniteit tegen allerlei ziekten en gezondheidsproblemen verbetert. Het cortisol-dodende effect is een van de redenen waarom massages vaak worden opgenomen als onderdeel van de behandeling van mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Stimulatie van de huid

Het integumentair systeem bestaat uit de lichaamshuid (epidermis en dermis), haarzakjes, nagels en klieren. Het integumentair systeem is het grootste orgaan van het lichaam, goed voor 12-15% van het lichaamsgewicht.

De primaire focus van het integumentair systeem is om de eerste verdedigingslinie te bieden tussen het lichaam en zijn externe omgeving. Het integumentair systeem biedt bescherming en regelt de lichaamstemperatuur.

Massagetherapie stimuleert direct de huid. Massage ondersteunt het integumentair systeem op de volgende manieren:

  • zorgt voor algehele stimulatie en gezondheid van de huid
  • stimuleert de talgklieren, die zweet produceren
  • verbetert de conditie, textuur en toon van de huid
  • stimuleert sensorische receptoren
  • verbetert weefselherstel
  • verbetert gezonde littekenvorming
  • kalmeert en kalmeert het lichaam door de kracht van aanraking
  • opent de poriën van de huid en helpt bij het verwijderen van afval
  • verwijdert dode huidcellen
  • hydrateert de huid

Massage is goed na het sporten

Bepaalde blessures kunnen veel baat hebben bij regelmatige massages, of u nu herstellende bent van een knieoperatie of gewoon uw enkel verdraaide tijdens het joggen in het weekend. Massages helpen de bloedcirculatie in uw lichaam te verbeteren, wat op zijn beurt het lichaam helpt weefsel sneller te herstellen en het gemakkelijker maakt om weer in het spel te komen. Het opzetten van een reeks regelmatige massages is vooral ideaal voor mensen met een sportcarrière of hobby’s, waar regelmatig lichte verwondingen voorkomen. Als u een toegewijde atleet bent, kan massage goed helpen bij het versneld herstellen van spiervermoeidheid, zodat u sneller weer aan uw sport kunt beginnen zonder toevlucht te nemen tot pijnstillers of ontstekingsremmers.

Massage blijkt buitengewoon gunstig te zijn voor herstel na inspanning. Het is gebleken dat de toepassing van een massage tot 2 uur na het sporten gunstige effecten heeft op het spierherstel. Behandeling tijdens deze periode kan de bloedstroom verhogen en de uitlijning van het weefsel van beschadigde weefsels verbeteren.

Een massage apparaat kan regelmatig worden gebruikt om:

  • pijnlijke spieren te kalmeren
  • spierspasmen en verklevingen te verminderen
  • lokale ontstekingsreacties te verminderen
  • spierontspanning vergemakkelijken

Bronnen o.a.: A.Vogel (link ); Richard Lebert (link)

0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar de shop